Retail Summit obrazem

RETAIL SUMMIT 2017 VE 3 MINUTÁCH

   

Efektivní inovace v retailu

   

Nový zákazník a jeho nákupní cesta

   

 

VIDEO ROZHOVORY 2016

Zvyšování hodnoty obchodu pohledem vybraných klíčových hráčů

  Petr Bena, pragmatik s pohledem do budoucna
Projekt waitrose.com dobře ukazuje kam kráčí moderní internetové projekty, které spolehlivě prodávájí. Otevírá se éra detailní customizace nabídky, kde si každý zákazník vybere svoji sadu produktů a třeba i cenu. Personalizace ceny, resp. variace cenotvorby produktu podle objemu nákupu a profilu zákazníka je nový fenomén obchodu v internetové éře.
     
  Pavel Březina, předseda, SČMSD – skupina COOP
Vize nového šéfa COOP (v ČR sdružuje 2800 prodejen), směřuje k prodejně jako modernímu komunitnímu centru. Takové centrum obce by mělo naplnit řadu užitečných rolí: kromě nákupu do něj zákazníci přijdou vybírat hotovost, vyřídit si poštu a třeba i získat přehled, co se v jejich regionu právě děje. COOP staví na osobních vztazích mezi prodavači a zákazníky. To přináší dobrou znalost jejich přání a tím i unikátní hodnotu, kterou velké formáty nemohou nikdy získat.
   
  Vlastislav Bříza, předseda správní rady a generální ředitel, KOH-I-NOOR HOLDING
Jeden z nejzkušenějších českých byznysmenů podtrhuje roli značky jako určujícímu prvku marže a tím i ziskovosti celé firmy. Ilustruje to i příběh prodejny v centru Prahy, která patří mezi nejziskovější obchody i přes astronomické nájemné, které takový projekt nutně provází. KOH-I-NOOR je dnes svými produkty přítomen v 80 zemích světa a je zajímavé, že jako řada dalších evropských výrobců dospěli i zde k rozhodnutí zavřít výrobu v Číně.
     
  Gabriel Csollár, předseda představenstva, COOP Jednota Slovensko
COOP dosahuje na Slovensku tržeb 1,2mld. Euro. Aktuální strategie míří k moderní prodejně ve stylu "FOR FRESH". To znamená, že se zákazníci mohou těšit na čerstvější pečivo, maso i dodávky ovoce a zeleniny. Tyto položky se stávají prioritou, která má ještě více rozšířit rozsáhlou skupinu 1,6 mil. zákazníků ve věrnostním programu.
     
  Jitka Dvořáková, generální ředitelka, CZC.cz
Konkurence v internetovém prodeji elektroniky nepřinesla jen velké úspory českým zákazníkům, ale vytvořila i vynikající know-how prodejců v hýčkání svých zákazníků. Know-how, které lze určitě škálovat na evropskou úroveň. Takový je cíl nových investorů z Rockaway, kteří do firmy nedávno vstoupili. Jitka Dvořáková má bohaté zkušenosti v ecommerce ze svých předešlých působišť a dokáže jistě tuto historickou příležitost dobře využít.
     
  Marián Jánoš, Sales Director, MARS Czech & Slovak
Ze světoznámé korporace rozkročené od čokoládových tyčinek až po krmivo pro zvířata zaznívá optimismus z růstu všech kategorií. Pozitivní vítr v zádech společnost využívá k inovacím a uvádění nových variant produktů na trh. Velký kus práce v poloze produktů na regálech, který u spontánního zboží podporuje výborně prodej zaznamenal určitě každý spotřebitel.
     
  Petr Krayzel, Central Europe E-commerce Channel Leader, Procter & Gamble Czech Republic
Procter & Gamble kráčí do světa online prodeje systematicky. Zatímco ve světě spoléhá zejména na spolupráci s kolosem Amazon, v České republice se nejvíce věnuje hlavně segmentu "Babycare". Na tomto projektu se dobře demonstruje budoucnost nakupovaní - prolnutí zábavy, informací a produktů na jednom místě. Kvalita obsahu zabaleného do atraktivního zážitku bude bezpochyby strategií, která bude úspěšně prodávat i jiný sortiment.
     
  Martin Lakomý, ředitel péče o zákazníky, Alza.cz
V Alze věří, že Amazon nebude mít chuť na náročného českého zákazníka a dá prostor české jedničce vyrůst do nových výšin. S nasycováním trhu s elekronikou se k expanzi nabízí zahraniční trhy a posun ke službám kolem prodávaného zboží. Alza má v ČR síť 33 prodejen a 47 Alzaboxů a její vítězné tažení stojí na vysoké dostupnosti zboží a famózní rychlosti odbavení klientů i v těch nejvypjatěších vánočních špičkách. Pokud se podaří naplnit současnou vizi firmy, že nákup bude klienty bavit, může se dařit ještě dlouho americké nebo čínské konkurenci odolávat.
     
  Karel Ledvinka, Country Manager, adidas ČR
Adidas zaznamenává růst tržeb nepřetržitě již 11 let. Technologické inovace mění výrazně byznys se sportovní obuví. Nejde jen o virtuální vztahy přes internet a aplikace podporující vztah k běhání všeho druhu, ale třeba o technologii "Boost". Ta si vydobyla pověst "technologie rekordů" díky schopnosti podrážky vrátit bežci absorbovanou energii mnohem účiněji než dříve. Běžci tak cítí změnu nejen subjektivním pocitem, ale i na své časomíře. Zajímavostí je ambice firmy tisknout v blízké budoucnosti boty na míru přímo v prodejně na 3D tiskárnách. Mezi záslužné CSR projekty patří získávání surovin z tichomořského ostrova odpadků v projektu Parley for the Oceans (www.parley.tv).
     
  Tomáš Martiňák, Country Manager, Tesco Stores ČR
Tesco deklarovalo svou vizí "One Europe" zájem upevnit svoji pozici v našem regionu. Aktuální strategie firmy se zaměřuje na zážitek - "nechat zákazníky si věci užít". Tento směr má posílit i aktualizovaná aplikace itesco.cz, která má posílit pozici řetězce mezi internetovými rivaly.
     
  Marta Nováková, prezidentka, SOCR ČR
Schopnost komunikovat ke klientům hodnotu, kterou obchodník přináší je podle slov Marty Novákové aktuálně největší výzva pro obchodníky. Nástrojů k tomu mají dnes bohatě - od internetových aplikací až po analýzy dat. Retail Summit dnes patří mezi konference evropské úrovně, kam se mluvčí ze západní Evropy přijíždějí podle valstních slov od mnohých českých obchodníků přiučit novým trendům. Také SOCR ČR výrazně přispěl k tomto fenoménu a může dnes sdílet optimismus, který z letošní konference čišel.
     
  Jakub Střeštík, generální ředitel, KIKA Nábytek
KIKA nemá lehké soupeře a v segmentu, kde švédský vítěz sice nebere vše, ale je rozhodně stále emocionálně vybroušeným etalonem designu a nízké ceny, se snaží pozicovat jako dodavatel pro střední třídu. Akcentuje poradní kompetenci prodavačů a brzy spustí vlastní eshop. Cíl, za kterým kapitán míří, zní velmi nadějně - předčít očekávání klientů. Toho by se dalo rozhodně třeba na internetu brzy dosáhnout. Nechme se překvapit.
     
  Pavel Šrámek, místopředseda představenstva farmy Milknatur
Úspěch Milknatur je důkazem, že není nutné usilovat o nízké ceny, pokud zákazníka přesvědčíme o reálné kvalitě výrobků. Prémiové produkty si nezadržitelně razí cestu k rostoucímu počtu klientů, kteří pochopili, že v jídle nejde o množství, ale o kvalitu. Mléko za třicet korun není ochuzeno o své nejlepší složky - původní kvalitu, kterou lze snadno poznat. I proto se v západní Evropě nemůže mléko s tučností pod 2 % nazývat "mlékem", ale pouze "mléčným produktem".
     
  František Štrupl, Industry Manager, Google Czech Republic
Google tvoří trh kam vkročí. Náhrada kancelářského balíku za cloudové řešení nepřinesla jen finanční úlevu malým firmám, ale i novou hodnotu při týmové tvorbě dokumentů a jejich snadném sdílení. Odklon od dominantního hráče kancelářských aplikací mají mnozí uživatelé za skutečné duševní osvobození. Fakt, že googlovské řešení přijaly i velké banky citlivé na bezpečnost a robustnost svých ICT řešení je pro Google symbolickým překročením Rubikonu. Jestli bude podobnou úlevou i stále přesnější cílení reklamy a hlubší monitoring našeho chování na internetu nebo budou klienti zahnáni do anonymních oken a vznikne alergie na Velkého bratra se brzy uvidí.
     
  Dušan Zábrodský, investiční partner, Rockaway
Rockaway má dnes pod svými křídly elitní letku malých i velkých internetových projektů jako jsou CZC, Koloniál, segmentové portály Vivantis a desítky dalších. Vstup finančních investorů na internetovou scénu slibuje využití synergie a zlepšení efektivity provozu jednotlivých projektů. V mnoha segmentech mají české eshopy už dnes špičkovou evropskou úroveň, a tak jejich cesta do evropské první ligy může být díky kapitálové podpoře mnohem dynamičtější.
     
  Petra Buzková, předsedkyně, Iniciativa pro férový obchod
Do sporů mezi obchodníky vstupuje z EU nový trend, kterým je neformální řešení sporů využitím mediátorů s cílem dosažení mimosoudní dohody. Nezbývá než věřit, že tyto metody zrychlí, ale také zlevní řešení sporů při zachování skutečné nezávislosti mediátora.
     
  Lucie Dostálová, HR Director, McDonald's ČR a SR
McDonalds překonal ve své historii nemalé výzvy. Mimořádný úspěch u zákazníků však nelze této značce upřít. V naší zemi je stále jasně dominantním dodavatelem teplého občerstvení zejména na cestách a dlouho jím díky investiční síle a pozici své značky ještě bude. Modernizaci nabídky realizuje firma po malých, ale jistých krocích. Personální šéfka klade velký důraz na komunikaci obsluhy s klienty, která je pro McDonalds klíčovou hodnotou budování vztahu s klientem a cestou k dalšímu růstu ze současného třímiliardového obratu.
     
  Jan Dvořák, předseda představenstva, SIKO Koupelny
Velkým oříškem implementace všech modernizací je jejich přijetí interními zaměstnanci. Pokud prodejci nepochopí, co je pro daného zákazníka rozhodující a na základě čeho učiní své rozhodnutí, může být prodejna z "leštěného mramoru" a obchodu se dařit nebude. Právě měkké dovednosti se v SIKU pilují nejvíce. Pokud "kamenní" prodejci nezvládnou ve svých prodejnách předvést zákazníkovi zásadní přínos oproti jeho objednávce od monitoru počítače, budou odkázáni na cenovou válku, ve které nemohou se svými fixními náklady nikdy vyhrát. V SIKU jsou si tohoto za desetiletí své existence rozhodně dobře vědomi.
     
  Martin Grygařík, Sales Director off-trade, Plzeňský Prazdroj
Nejslavnější česká značka musí být moderní a konzervativní zároveň. Dokázat udržet si svou identitu a hodnotovou "lajnu" bez ohledu na století a změny vlastnické struktury je určitě zajímavou výzvou. Je logické, že spokojenost zaměstnanců byla a musí být hlavním pilířem firmy. Právě o lidech a dalších hodnotách Plzeňského Prazdroje se ve svém vystoupení zmiňuje Martin Grygařík.
     
  Simona Hornochová, Poradkyně Ministra financí pro daně
Elektronická evidence tržeb jde u nás o generaci dál než je svět registračních pokladen, který přijala řada zemí jako např. Slovensko. Záměr omezit daňové úniky je rozhodně vítaný počin. A široká veřejnost bude bedlivě sledovat, zda budou platit pravidla pro všechny stejně. Registrační pokladny na Slovensku přinesly řadě podnikatelů lepší systém evidence a tím i přehled o ekonomice vlastního byznysu. S odstupem času je tak jejich hodnocení mezi malými podnikateli pozitivní. Určitě není šťastné, že pro některé skupiny začnou pravidla platit až o dva roky později, ale pokud se podaří danit nejen ty malé na hraně přežívání, ale i stamilionové profesionální lupiče státních peněz, bude mít jeden z nejvýraznějších zásahů do podnikatelského prostředí určitě smysl.
     
  Petr Křiklan, Retailer Services Director a Tomáš Pflanzer, Head of Digital, Nielsen Admosphere
Nielseními slovy Petra Křiklana doporučují nedělat inovace za každou cenu a místo vytváření "pseudohodnoty", kterou zákazník oprávněně nemusí přijmout, je výhodnější investovat do obchodu. To je dnes možné řadou cest - zlepšením prostředí prodejny, moderní internetovou prezentací, aktivací multichannelových řešení, či analýzou trhu a důkladnějším poznáváním profilu zákazníků.
     
  Martin Rozhoň, CEO, Vivantis
Vivantis se s téměř půlmiliardovými tržbami stal součástí skupiny Rockaway. Martin Rozhoň z dynamiky růstu Amazonu dovozuje optimistický výhled pro internetové hráče, kteří začnou pohlcovat tradiční kamenné obchodníky. Průdký nárůst mobilních zařízení, z nichž se děje dnes 20 až 40 % objednávek, přiblížil ještě lépe internetovou nabídku svým zákazníkům. Responzivní weby na všech kanálech obsluhují zákazníka ve stále větším komfortu a ten má tak díky stále sofistikovanějším aplikacím méně důvodů trávit čas cestováním do kamenných prodejen. Hranice soukromí se posouvá a je otázkou, zda v online světě bude časem takový pojem jako soukromí vůbec existovat.
     
  Zuzana Řezníčková, generální ředitelka, Luxury Brand Management
Vrátit do Pařížské vlídnou tvář nejen pro české klienty je hodnotová mise Zuzany Řezníčkové, která pečuje o 50 % zde prezentovaných značek. Doba se změnila a je nutné hledat náhradu za znatelný odliv ruské klientely. Klíčem k úspěchu je práce s prodavači, kteří se učí nově budovat dlouhodobý vztah s českými klienty. Ti jsou dnes i díky internetu lépe seznámeni s trhem a vědí mnohem lépe co v luxusu mohou požadovat.
     
  Jannis Samaras, předseda představenstva a generální ředitel, Kofola CS
Kofola se ve svém růstu rozkročila skutečně do široka a v nabízeném sortimentu se dnes kromě populární vlajkové lodi nachází produkty od energetického nápoje Semtex až po přírodní šťávy Ugo. Síť Ugobarů reaguje na poptávku po "skutečných věcech", jak zmiňuje Janis Samaras, a daří se jim růst o 20 % ročně. Provozní zisk přitom realizují od samotného začátku. Zážitek, emoce a potřeba sociálního kontaktu budou jistě struny, které z veleúspěšné koncertní síně Kofola, uslyšíme ještě mnohokrát zaznít.
     
  Martin Štrupl, generální ředitel, Hamé
Rodinná firma z Babic se po prodeji stala součástí velké korporace a značka se tím dostává na další trhy. I když obchod v Rusku přinesl nemalé komplikace, podařilo se dosáhnout rekordních tržeb přes 6 mld.Kč. Jedním z důležitých faktorů úspěchu je, že společnost zásadně nevyrábí privátní značky, orientuje se výhradně na B2C byznys a v marketingové komunikaci se věnuje svým prémiovým řadám.
     
  Stanislav Zrcek, Managing Director, Wincor Nixdorf CZ/SK/HU
Technologie jsou v digitální době určující pro úspěšnost firmy. Pokud se firmám nepodaří naplnit komfort zákazníkovi tak, jako se to podaří konkurenci, bude snadno nahrazen. Jedná se často o nemalé investice a tradiční konzervativní obory zažívají novou nejistotu, na kterou jsou internetoví hráči již dávno zvyklí. Jaké investice a kdy realizovat, aby přinesly očekávané ovoce, je to, oč tu běží.
     
  Roman Zúrik, obchodní ředitel, Kofola CS
Kofola tuší co je kanibalizace produktů, a tak ve spolupráci s analytiky z Logia mnohem sofistokovaněji ladí promo akce a drží se zásady "promo nemusí zabít ani dodavatele ani obchodníka". Podrobná analýza dat otevírá cestu k lepšímu časování kampaní, k zohlednění úspěšnosti jednotlivých značek a sledování konkurenčních akcí. Zdá se, že v Kofole vykročili na cestu k novým zdrojům zisku.